PROGRAM 23 MFT im. OLGI SAWICKIEJ W LĄDKU-ZDROJU

Zapraszamy na bezpłatne warsztaty w parku od 4 do 9 lipca

9.00 – 9.45 STRETCHING z Mateuszem Wójcikiem
18.30 – 19.45 JOGA z Piotrem Bryją

Trawnik w pobliżu Kawiarni Albrechtshalle, Park Zdrojowy Jana Pawła II

3 lipca 2021 (sobota)

19.30 CK Kalina, ul. Parkowa 25

Wernisaż wystawy fotograficznej „Lądek- miasto tancerzy”
Autorzy: Radosław Pietraga, Krzysztof Szczepański

4 lipca 2021 (niedziela)

20.30 Nowe przestrzenie – Inkubator Przedsiębiorczości – Stacja Rozwój, ul. Kolejowa 6

Balet Młodego Widza „Słowik cesarza”

Spektakl pantomimiczno-baletowy „Słowik cesarza” na podstawie baśni Ch. H. Andersena stworzony do archiwalnego słuchowiska Polskiego Radia z 1954 r. z muzyką Witolda Lutosławskiego. Widowisko zrealizowane przez Polską Fundację Sztuki QART.

5 lipca 2021 (poniedziałek)

19.00 Sala gotycka – Jaskinia Radochowska

„Między nami jaskiniowcami” Cezary Łasiczka przesłuchuje Marka Prętkiego

21.30 Nowe przestrzenie – Leśna Scena – Winiarnia Radochowska, Radochów 8c

Spektakl „SŁOWO-CIAŁO-PRZESTRZEŃ”

Koncepcja literacka: Cezary Łasiczka
Choreografia: Joshua Legge
Wybór tekstów: prof. Piotr Śliwiński
Tańczą: Karolina Urbaniak, Joshua Legge

Ruch czy słowo? Co było pierwsze? Kiedy zaczyna się taniec? Jak nasze ciało reaguje na słowo? Czy nosimy w sobie „gen tańca”, czy piękno powstaje w wyniku wielu lat ćwiczeń? Spektakl SŁOWO-CIAŁO-PRZESTRZEŃ pokazuje, że taniec jest jedną z najbardziej uniwersalnych sztuk. Ani wiek, ani narodowość, ani cechy ciała nie zdołają zatrzymać w nas głodu rytmicznego poruszania się w przestrzeni.

6 lipca 2021 (wtorek)

19.00 Letnia Poczekalnia Coffee Ride – Inkubator Przedsiębiorczości – Stacja Rozwój, ul. Kolejowa 6

„Roztańczony Pegaz” – Cezary Łasiczka rozmawia z prof. Piotrem Śliwińskim

Prof. Piotr Śliwiński zaprezentuje swój autorski wybór poezji, w której taniec gra główną rolę. Widzowie poznają sekrety autorów i tajniki ich wierszy. Taneczna liryka zagości w sercach zebranych.

Prof. Piotr Śliwiński – kierownik Zakładu Poetyki i Krytyki Literackiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, przewodniczący kapituły Poznańskiej Nagrody Literackiej

Borderline Danza
Spektakl „No Time whit Borderline” Borderline Danza (WŁOCHY)

21.30 Nowe Przestrzenie – Scena na tarasach przed Zdrojem Wojciech

Spektakl „No Time with Borderline” Borderline Danza (WŁOCHY)

Reżyseria i choreografia: Gjergi Prevazi
Tańczą: Luigi Aruta, Adriana Cristiano, Maria Carmela D’Angelo, Antonio Formisano, Jessica Passaro, Giada Ruoppo, Carmen Taddeo, Aurora Convertini, Alessia Muscariello, Cristian Cianciulli

No time, to poszukiwania artystyczne, które są oparte na cyklach zjawisk historycznych i społecznych. Zaczynając od obrazu koła, które jest pierwszym obrazem i pierwsza formą, której człowiek doświadcza, na jego obwodzie spotykają się wygrani i przegrani, przestępcy i ofiary, żywi i martwi. Jego środek w tym przypadku to sprawiedliwość, a właściwe oddalenie się od niego to metafora równości pomiędzy dobrem, a złem, pomiędzy zbrodnią i karą, pomiędzy uwodzeniem i oporem i pomiędzy miłością i nienawiścią.

Borderline Danza powstało w 1998 r. z inicjatywy Claudio Malangone. Borderline Danza prezentuje około 30 przedstawień każdego roku: we Włoszech, na międzynarodowych festiwalach i wydarzeniach w całej Europie. Siedziba firmy mieści się w Centro Sociale w Salerno, w którym organizowane są imprezy kulturalne i spektakle. Na rozwój choreograficzny formy i jej koncepcji wpływa badanie ludzkiego umysłu i jego neurobiologii w różnych sytuacjach: choroba, emocje, lęki, płeć… Wszystko, co czyni człowieka istotą ludzką, rozwija się w niestabilnej równowadze między jasnością i ciemnością, ruchem i bezruchem, dźwiękiem i ciszą, obecność i nieobecność. Wideo, muzyka, ciało i głos to elementy pracy choreograficznej, które mają nadać spektaklowi sens i znaczenie.

Od 2010 roku Borderline Danza jest częścią Altri Orizzonti, projektu i platformy dla sztuki współczesnej w Kampanii w południowych Włoszech oraz promotorem Dialoghi di Ra.ID, wydarzenia z partnerami z różnych regionów Włoch i z międzynarodowymi partnerami z Grecji, Hiszpanii, Armenii i Japonii.

7 lipca 2021 (środa)

19.00 Inkubator Przedsiębiorczości – Stacja Rozwój, ul. Kolejowa 6

„Kto sfałszował taniec?”- Wykład prof. Wojciecha Szafrańskiego

Prof. Wojciech Szafrański zabierze nas w pełną emocji podróż odsłaniającą tajemnice dzieł sztuki z motywem tańca i tancerzy. Kryminalistyczna opowieść o dziełach sztuki dotyczących tańca będących przedmiotem fałszerstw i sposobach działania (technicznych i psychologicznych) fałszerzy dzieł sztuki i handlarzy falsyfikatami.

20.00 Scena główna, Amfiteatr, ul. Orla 7

SCENA DEBIUTÓW

Tradycyjnie jeden z festiwalowych wieczorów poświęcony będzie pokazom debiutujących w ostatnim roku przedsięwzięć teatru tańca, ruchu, plastyki ciała. Zobaczymy etiudy przygotowane przez grupy młodzieżowe i dziecięce uczestniczące w warsztatach odbywających się podczas festiwalu, laureatów XI Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu (luty 2020) i artystów Wieczoru Młodych Choreografów zaprezentowanego w Operze Wrocławskiej (listopad 2020).

22.00 Scena główna, Amfiteatr, ul. Orla 7

Etiuda „Becoming” Company Idem (SZWAJCARIA)

Wraz z narodzinami istoty zaczyna się doświadczanie i uczenie się środowiska i jego rzeczywistości. Początkowo każdy niezdecydowany krok naprzód, wymaga ostrożności i rozwagi. Czas, który jest naszym wiernym towarzyszem w tym odkrywaniu, jest świadectwem naszej ścieżki. Ludzie, którymi się stajemy. Istoty, którymi się staliśmy.
W czerwcu 2016 roku utwór został nagrodzony „Nagrodą Erica Gauthiera” na Międzynarodowym Konkursie Choreografii w Hanowerze.

Etiuda „Becoming” Company Idem
Etiuda „Becoming” Company Idem

Company Idem założyli w 2011 roku Clément Bugnon i Matthias Kass. Tancerze poznali się podczas treningu tanecznego w słynnej Akademii Baletowej Szkoły im. Johna Cranko w Stuttgarcie. Zadebiutowali jako choreografowie utworem „Idem”, który odniósł natychmiastowy sukces i koncertował na wielu europejskich festiwalach.
Siła Company Idem polega na kreatywnej i innowacyjnej sile jej założycieli, a także na ich doświadczeniu jako tancerzy. Oprócz zamiłowania do wyrazistych ruchów Clément Bugnon i Matthias Kass cenią sobie wysokie standardy zawodowe dla siebie i swojej pracy. Ich wrażliwe i uważne osobowości przenikają ich produkcje i czyni je tak autentycznymi. Do tej pory zajmowali się tematami egzystencjalnymi.
To właśnie ten aspekt sprawił, że uznany na arenie międzynarodowej choreograf Eric Gautier był tak entuzjastycznie nastawiony do swojego utworu „Becoming” na Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym w Hanowerze w Niemczech w 2016 roku i doprowadził do przyznania mu „Nagrody Erica Gautiera”.
W 2017 roku Company Idem otrzymał regionalną nagrodę kulturalną fundacji CEPY w kantonie Vaud w Szwajcarii.

8 lipca 2021 (czwartek)

19.00 Inkubator Przedsiębiorczości – Stacja Rozwój, ul. Kolejowa 6

Wieczór autorski Sławomira Pietrasa poświęcony Ewie Głowackiej

21.00 Nowe przestrzenie – scena na lądeckim Rynku

„Sen Panny Franciszki” – spektakl Teatru Antoniny Jakubowskiej

Spektakl miał premierę podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru w 2019 roku w Łodzi. Fabuła i inspiracja muzyczna utworu oparta jest na lwowskiej piosence podwórkowej „Ballada o pannie Franciszce” – historii w stylu „Romeo i Julii”. Mimo dramatyzmu opowieści, przedstawienie jest subtelne w przekazie, dalekie od nowomodnej kultury szoku. Choreografia opiera się na klasycznych technikach tańca, w połączeniu ze szczególnym ruchem aktorskim wykorzystywanym w filmach niemych.

Sen panny Franciszki
„Sen Panny Franciszki” – spektakl Teatru Antoniny Jakubowskiej
Spektakl „Three Ages” Company Idem
Spektakl „Three Ages” Company Idem (fot. Ida Zenna)

22.00 Scena główna, Amfiteatr, ul. Orla 7

Spektakl „Three Ages” Company Idem (SZWAJCARIA)

Choreografia i reżyseria: Matthias Kass
Asystent choreografia: Clément Bugnon
Muzyka: Szymon Brzóska 
Tańczą: Mattia Saracino, Samir M’kirech, Simone Frederick Scacchetti 

W tradycji zachodniej uczy się nas, że nasza ludzka kondycja jest zasadniczo dwójkowa: kobieta kontra mężczyzna; dobry kontra zły; umysł kontra ciało. Jednak niezależnie od tego, czy uważamy te polaryzacje za przeciwstawne, czy za komplementarne, zawsze występuje trzeci element, którym jest relacja między nimi, łącznik, który je łączy. W związku z tym liczba trzy jest o wiele bardziej odpowiednią liczbą do zrozumienia siebie: początek, środek, koniec; narodziny, życie, śmierć; trzy wymiary przestrzeni (długość, szerokość, wysokość) i czas. To trójka przeszłości, teraźniejszości i przyszłości lub to, jak zawsze jesteśmy łącznikiem między naszymi rodzicami a następnym pokoleniem.

Inspiracją spektaklu „Three Ages” było przełożenie koncepcji tryptyku ze sztuk wizualnych na taniec. Spektakl składa się z serii solówek, duetów i triów. W solówkach trzy postacie ujawniają część swojej tożsamości. W duetach łączą się ze sobą na różne sposoby: interweniując, utrudniając, wycofując się, popychając do przodu, manipulując, podnosząc, wspierając… W ten sposób zanieczyszczają się nawzajem, a czarno-biały odsłania odcienie szarości. Ale tylko w triach znajdują jedność i całość. Podobnie jak koła zębate zegara, potrzebują siebie nawzajem, aby funkcjonować, poruszać się razem.

9 lipca 2021 (piątek)

19.00 Inkubator Przedsiębiorczości – Stacja Rozwój, ul. Kolejowa 6

Wieczór autorski Sławomira Pietrasa poświęcony nowo wydanej książce Felietony

21.30 Scena główna, Amfiteatr, ul. Orla 7

Spektakl „Sól Ziemi Czarnej” Opera Śląska

Reżyseria, choreografia: Artur Żymełka
Muzyka: Wojciech Kilar, muzyka ludowa
Wykonawcy: orkiestra, soliści i zespół baletowy Opery Śląskiej

Film Kazimierza Kutza w wyrafinowanej poetyce ukazuje epokowe wydarzenia nowożytnej Polski – powstania śląskie, toczone w momencie formowania się Państwa Polskiego. Sceniczne przetworzenie dzieła wielkiego reżysera z pietyzmem odnosi się do ukazywanych wydarzeń i wartości. Uwypukla charakterystyczne dla Śląska siłę tradycji, więzów rodzinnych, stanowczość charakterów i głębię poczucia regionalnej tożsamości. Forma współczesnego widowiska tanecznego nadaje dziełu nową siłę oddziaływania. Wydaje się to ważne dla edukacji dzisiejszego, cyfrowego pokolenia mało przejętego historią, solą czarnej ziemi, żyjącego w iluzji gry, gdzie z łatwością wydobywa się surowce, broń jest rekwizytem, a po życia sięga się do banku. Malarskość i poetyka filmowych obrazów, ludowa stylistyka muzyki Kilara, śląski język i piosenki nadają mu znaczenie niemal etnograficzne. Choreografia nawiązuje do estetyki dzieła Kutza, wplata elementy folkloru, groteskę, rubaszność w złożony język choreograficznej wypowiedzi. Warstwa muzyczna spektaklu czerpie z przebogatego dorobku Wojciecha Kilara. Uzupełniają ją śląskie utwory ludowe, dźwięki mechaniczne (kukułka w zegarze, praca, strzały) i natury („pieśń” kury), inne efekty dźwiękowe. Silnie stylizowany spektakl baletowy, pozbawiony językowego skrępowania, jest skierowany do szerokiego spektrum widza w Polsce oraz poza jej granicami. Szczególną grupą odbiorczą jest młode pokolenie. Ze względu na rangę historycznych i artystycznych odniesień (powstania, Kutz), jest narzędziem promocji polskiej sztuki, regionu i kraju. Jest argumentem dla wsparcia go przez instytucje państwowe, prywatne oraz media.

W obliczu 100 rocznicy Powstań Śląskich stworzenie spektaklu opartego na ikonie polskiej filmografii staje się zasadne nie tylko dla upamiętnienia obrazu Kutza i historii. Współczesny mieszkaniec, obywatel świata, kształtowany przez media masowe i popkulturę, staje się konsumentem odartym z tradycji i wiedzy. Wynika stąd konieczność podtrzymania świadomości tożsamości regionalnej i narodowej wśród pokolenia 3.0. Oparty na tradycji, nowoczesny spektakl jest oznaką szacunku minionym bohaterom oraz szansą na przywrócenie pamięci powstań i polskiej historii kolejnym pokoleniom.

10 lipca 2021 (sobota)

16.00 Scena główna, Amfiteatr, ul. Orla 7

Koncert „Dzieci dzieciom”
Podsumowanie warsztatów dla dzieci i młodzieży.

20.00 Scena główna, Amfiteatr, ul. Orla 7

Koncert finałowy „Lądek-Miasto Tancerzy”
To trzygodzinny koncert prezentujący efekty warsztatów tanecznych. Wielkie święto tańca w Lądku-Zdroju.