Program 24. MFT im. Olgi Sawickiej
Lądek-Zdrój - Stronie Śląskie

Na wszystkie wydarzenia Festiwalu – WSTĘP WOLNY
Bezpłatne wejściówki obowiązują na wydarzenia organizowane w Jaskini Radochowskiej oraz Winiarni Radochowskiej (04.07) z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc.

1 LIPCA 2022 (piątek)

19.00 | Ogród przy CK Kalina****, ul. Parkowa 25, Lądek-Zdrój

„Festiwalowe Retrospekcje” – wernisaż wystawy fotograficznej

Autorzy: Radosław Pietraga, Krzysztof Szczepański

Wystawa mieszkańców Lądka-Zdroju, których fotoreportaże towarzyszą MFT od 2015 r. O wartości artystycznej ich dzieł świadczy fakt, że wiele ich kopii trafia do prywatnych zbiorów.

2 LIPCA 2022 (sobota)

20.00 | Nowe przestrzenie – Wodna scena, Zalew Stara Morawa

Balet Młodego Widza – spektakl „Przygody Robinsona Cruzoe”

Choreografia i reżyseria: Artur Żymełka
Tańczą: Alberto Pecetto, Milena Szpala, Lena Popielarska, Julia Opitek

Premierowy pokaz spektaklu pantomimiczno-baletowy stworzony do archiwalnej bajki muzycznej z 1979 r. Spektakl będzie kontynuacją cyklu rozpoczętego w roku 2021, kiedy to stworzono na potrzeby festiwalu spektakl „Słowik cesarza” do słuchowiska z 1954 r. Widowisko przeznaczone dla najmłodszych widzów festiwalu.

Tańczą tancerze Opery Śląskiej w Bytomiu i uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu. Producentem spektaklu jest MFT w Lądku-Zdroju.

20.45 | Nowe przestrzenie – Wodna scena, Zalew Stara Morawa

Etiuda taneczna „Tango” zespołu Quest

Choreografia: Artur Żymełka

Minispektakl „Tango” jest sceniczną adaptacją awangardowego, animowanego filmu Zbigniewa Rybczyńskiego. Powstały w 1980 r. w studiu „Se-ma-for” film otrzymał pierwszą w historii polskiej animacji statuetkę Oskara.

21.30 | Nowe przestrzenie – Wodna scena, Zalew Stara Morawa

Premiera spektaklu „Cogitation”

Choreografia: Koki Tachibana i Joshua Legge
Muzyka: Krzysztof Pilch
Tańczą: Aleksandra Gryś, Martyna Szablewska, Karolina Urbaniak, Paweł Kurpiel, Joshua Legge, Koki Tachibana

Zamknij drzwi i okna, wyłącz wszystkiego urządzenia, wedle woli usiądź lub połóż się. Przestań działać, wejdź w głębię swoich myśli, popłyń w medytację ku temu, co nieświadome. Jeśli jednak boisz się demonów swojej podświadomości, potraktuj ją jako przestrzeń refleksji wyzutą z twojej tożsamości. Obserwuj obrazy jawiące się na horyzoncie twego umysłu. Niech tę nową, pozbawioną racjonalności rzeczywistość kształtuje czysta spontaniczność, niehamowany instynkt, akt uwalniający samego siebie. Czy ta praktyka jest w stanie zrodzić żywy gest, ruch, taniec?

W spektaklu tańczą artyści Teatru Wielkiego w Łodzi.

Joshua Legge – tancerz Teatru Wielkiego w Łodzi, choreograf. Do Polski trafił po szkołach Alegria Dance Studios w australijskim Sydney i londyńskiej English National Ballet School, gdzie uzyskał tytuł absolwenta w 2015 r. W latach 2015-2017 tańczył w rumuńskim Teatrul de Balet Sibiu. W sezonie 2019-2020 został solistą Teatru Wielkiego. Wykonał wiele wspaniałych ról, m.in. w „Greku Zorbie”, „Ziemia obiecanej”, „Ciszy” czy „Dziadku do orzechów”. Karierę choreograficzną rozpoczął pisząc rozprawę o wpływie indywidualności tancerza na różnorodność choreograficzną. Ma na swoim koncie prace stworzone dla Teatru de Balet Sibiu, Teatru Wielkiego w Łodzi i Międzynarodowego Festiwal Tańca im. Olgi Sawickiej w Lądku-Zdroju. W 2021 r. jego choreografia „Pomp” zdobyła I miejsce (ex aequo) na Konkursie Choreografii „Mój taniec”, Centrum Sztuki Mościce. W styczniu 2022 jego duet „1:1” zdobył III miejsce w Konkursie Choreograficznym do Muzyki Kompozytora Polskiego ZAiKS.

Koki Tachibana urodził się w Japonii. Do 2009 r. uczył się w prywatnej szkole baletowej w Japonii. Edukację kontynuował w Królewskiej Szkole Baletowej w Antwerpii i Akademii Tańca Mannheim. W 2015 roku dołączył do zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Łodzi jako corps de ballet, a od 2017 roku jako koryfej. Ma na koncie zespoły taneczne i partie solowe, m.in.: „Święto wiosny” w choreografii Marthy Graham, „Krzesany” jako główna rola w choreografii Henryka Konwińskiego, „Spartakus” jako Spartakus w choreografii Kirilla Simonova, „Hubris” jako Deadlous w choreografii Joshua Legge.

23.00 | Nowe Przestrzenie – Coffee Ride, ul. Kolejowa 6, Lądek-Zdrój

Koncert „Domina przegina”

Autorski recital muzyczno-kabaretowy Dominiki Radwan mięsiste teksty o damsko-męskich relacjach w jej kapitalnym wykonaniu.

Wyobraźcie sobie małą, wąską uliczkę portowego miasteczka we Włoszech. Nad Waszymi głowami, na wysokości ostatniego piętra – od okna do okna, rozwieszone jest pranie… Przyjrzyjcie się … to damska bielizna. A okna ? Po lewej internat szkoły dla dziewcząt, po prawej dom publiczny. Hmmm?
No właśnie, taki jest występ Dominiki Radwan – najwyższe piętro ludzkich namiętności…

„Domina Przegina” to autorska koncepcja Dominiki Radwan, balansująca nieustannie między recitalem a monodramem. Zderzenie autorskich tekstów z tekstami klasyków poezji tworzą mieszankę wybuchową. Co wybucha w Dominie? – to co zapewne w 20 milionach kobiet, które codziennie odkrywają siebie. Niektóre o tym myślą, niektóre mają odwagę o tym mówić, a ona o tym śpiewa. Dominie na scenie akompaniuje na gitarze Adam Bator, na instrumentach perkusyjnych Bartłomiej Hudziec.

Dominika_Radwan
Dominika Radwan, fot. Małgorzata Telega

3 LIPCA 2022 (niedziela)

Adżarski Państwowy Zespół Baletowy „Khorumi”, źródło fot. OKiS Wrocław

21.00 | Scena Główna – Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Spektakl baletowy Adżarskiego Państwowego Zespołu Baletowego „Khorumi” wraz z koncertem Adżarskiego Państwowego Chóru „Batumi” (Gruzja).

Połączenie koncertu i spektaklu baletowego, które będzie możliwe dzięki współpracy z Ośrodkiem Kultury i Sztuki we Wrocławiu i powołanym do istnienia w roku 2017 Polsko-Gruzińskim Festiwalem Kultury, będącym przestrzenią współpracy kulturalnej i artystycznej między regionem Dolnego Śląska a gruzińską Autonomiczną Republiką Adżarii.

„Khorumi” to nazwa zespołu, ale też nazwa tradycyjnego gruzińskiego tańca wojennego. Taniec wywodzi się z regionu Adżarii, który położony jest nad morzem Czarnym. Taniec „Khorumi” jest najwyższym osiągnięciem adżarskiego tańca ludowego.  Adżarski Państwowy Zespół Baletowy „Khorumi” powstał w 2002 r. Dyrektorem artystycznym zespołu jest wykładowca gruzińskiej choreografii Temuri Bibileishvili. Zespołem opiekują się choreografki: Tamta Kervalishvili i Tornike Dolizde oraz menadżerka Lili Varshanidze. Pod opieką doświadczonych instruktorów umiejętności taneczne rozwija około 300 osób w różnym wieku: dzieci, młodzież i dorośli. Od samego początku zespół zachwyca światową publiczność profesjonalizmem, umiejętnościami scenicznymi oraz oryginalną choreografią. Zespół otrzymał wiele nagród na gruzińskich i międzynarodowych festiwalach, a także na Światowym Konkursie Tańców Ludowych.

Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” powstał w 1991 r. z inicjatywy znanego gruzińskiego mistrza i animatora życia kulturalnego N. Surmanidze oraz władz miasta Batumi. Swoją nazwę grupa zawdzięcza więc burmistrzowi tego pięknego, gruzińskiego miasta. Dyrektorem artystycznym trzynastoosobowego BATUMI jest mistrz pieśni gruzińskiej – Temur Dolidze, a grupa jest obecnie najlepszym w Gruzji wykonawcą tradycyjnych gruzińskich pieśni ludowych, słynąc z perfekcyjnego i wyjątkowego brzmienia. Artystyczna działalność „Batumi” została doceniona przez gruzińskich mistrzów A. Erkomaishviliego i R. Gogiashviliego. Zespół jest laureatem wielu nagród konkursowych, w tym I nagrody oraz Grand-Prix na V Międzynarodowym Festiwalu Folklorystycznym w Szwecji oraz na Konkursie J. Kakhidze „Tbilisi Jesienią”. Grupa wokalna od początku swojego istnienia odnosi szereg sukcesów za granicą, prezentując się na festiwalach m.in. w Iranie, Turcji, Rosji, Finlandii czy Szwajcarii. Repertuar zespołu obejmuje 100 pieśni ze wszystkich regionów Gruzji, które odzwierciedlają gruzińską mentalność, opisują codzienne radości, smutki, marzenia oraz tęsknoty Gruzinów.

4 LIPCA 2022 (poniedziałek)

19.15 | Nowe Przestrzenie – Jaskinia Radochowska, Radochów

„Między nami Jaskiniowcami”- Cezary Łasiczka rozmawia z Robertem Bondarą

Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne w Informacji Turystycznej, Pl. Staromłyński 5, Lądek-Zdrój, tel. 74 8146 245.

Robert Bondara jest tancerzem, choreografem, reżyserem i pedagogiem, wieloletnim artystą Polskiego Baletu Narodowego. W 2018 roku objął stanowisko kierownika Baletu Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu. Laureat wielu polskich i zagranicznych nagród za choreografie. Jako gościnny choreograf inscenizował swoje prace m.in. dla Litewskiego Narodowego Teatry Opery i Baletu w Wilnie, Czeskiego Baletu Narodowego, Chemnitz Ballett, Company E w Waszyngtonie, Moskiewskiego Akademickiego Teatru Muzycznego im. Stanisławskiego i Niemirowicza-Danchenko, Kieleckiego Teatru Tańca, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery na Zamku w Szczecinie, Baletu Opery Wrocławskiej, Baletu Opery Nova w Bydgoszczy, Moving Arts z Kansas City oraz dla Polskiego Baletu Narodowego. Odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

Cezary Łasiczka – dziennikarz radia TOK FM. Laureat nagrody „Popularyzator Nauki” (2010), organizowanej przez PAP i MNiSW. Rok później, od Polskiej Izby Książki, otrzymał nagrodę „PIK-owy Laur” za promowanie książek i czytelnictwa w mediach elektronicznych. W listopadzie 2013 r. znalazł się pośród finalistów Konkursu Nagrody Newsweeka im. T. Torańskiej. W 2015 r. otrzymał wyróżnienie specjalne Prezesa Izby Architektów RP za cykl audycji radiowych na temat roli architekta w kreowaniu przestrzeni. Odznaczony przez burmistrza Lądka-Zdroju tytułem „Ambasador Lądka-Zdroju”.

21.00 i 22.30 | Nowe przestrzenie – Leśna Scena, Winiarnia Radochowska, Radochów 8d

Spektakl „Humani corporis fabrica”

Choreografia i kostiumy: Jacek Przybyłowicz
Występują: Ryszard Kalinowski, Grzegorz Pańtak
Narrator: Andrzej Chyra
Muzyka: Adam Walicki
Tekst, wsparcie dramaturgiczne: Joanna Szymajda
Reżyseria świateł: Ewa Garniec
Oprawa wizualna: Beton

Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne w Informacji Turystycznej, Pl. Staromłyński 5, Lądek-Zdrój, tel. 74 8146 245.

Spektakl "Humani corporis fabrica", fot. Bartosz Kruk

Tworząc choreografię dla duetu dojrzałych tancerzy Jacek Przybyłowicz sięga po inspiracje do początków badań anatomicznych oraz do filozoficznych rozważań nad maszynerią i nad przemijalnością ciała. „Humani corporis fabrica” to swoisty rodzaj wykładu anatomicznego, „słuchowisko choreograficzne”, do którego głosu udziela Andrzej Chyra. Kontekstem dla współczesności jest tutaj czas, gdy rodziła się nowoczesna medycyna, której pierwsze refleksje często komunikowane były w quasi-teatralny i artystyczny sposób. Ten sam czas, gdy na dworach arystokratycznych kształtował się jeszcze inny sposób patrzenia na ciało: taniec teatralny. Taniec porzucający młodość i perfekcję na stole sekcyjnym jest tutaj obszarem, w przestrzeni którego dokonuje się swoisty proces indywiduacji, przetwarzania wiedzy i doświadczania świata poprzez ciało i jego funkcjonalności. Widz staje się uczestnikiem swoistego theatrum anathomicum, tancerz oglądany jest przez pryzmat zmieniającej się fizjologii i produktywności, zaś choreografia eksploruje motywy zmęczenia, wyczerpania i przemijalności.

5 LIPCA 2022 (wtorek)

21.30 | Scena Główna – Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Spektakl „Mond Morgen” Tanzcompagnie Giessen (Niemcy)

Choreografia: Tarek Assam
Scenografia: Fred Pommerehn
Kostiumy: Gabriele Kortmann

„Mond Morgen” to dwuczęściowy spektakl dwóch uznanych europejskich choreografów, Mauro Astolfiego i Tareka Assama. Na festiwalu w Lądku-Zdroju zobaczymy jedną część spektaklu pt. „The other Side” Tareka Assama. Głównym motywem artystycznej eksploracji przedstawienia jest Księżyc, pojmowany jako ciało astralne – przedmiot ludzkich marzeń, badań i fizycznych zagrożeń.

 

„Mond Morgen” bez wątpienia pretenduje do najważniejszego wydarzenia artystycznego tegorocznego MFT.

„The other Side” Tareka Assama to taneczna odyseja kosmiczna, hermetyczna i efektowna jednocześnie opowieść o podboju kosmosu, odnosząca się do amerykańskiej narracji w tej dziedzinie. Słodkie przeboje kolejnych epok „american dream” (m.in. „Mr. Sandman”, „Dancing in the Moonlight”) kontrastują z mechanicznymi dialogami załogi Apollo 11 z Kontrolą Misji NASA. Chłód przestrzeni kosmicznej i uwarunkowań technologicznych staje naprzeciw grotesce brodwayowskich produkcji musicalowych. „The other Side” to barwna i refleksyjna opowieść o naszych pragnieniach poznania i zdobycia kosmosu z perspektywy, w której podróż na księżyc pozostaje szczytem naszych możliwości.

Korzenie „Tanzcompagnie Giessen” sięgają 2002 r., kiedy to dyrektorem baletu i głównym choreografem Stadttheater Gießen został Tarek Assam, który utworzył zespół taneczny pracujący od tego czasu nad nad obszernym repertuarem wieczorów tanecznych, częściowo we współpracy z międzynarodowymi choreografami i zespołami oraz zespołami artystów innych dyscyplin. Od tego czasu „Tanzcompagnie Giessen” występował gościnnie w Polsce, Belgii, Bułgarii, Austrii, Włoszech, Chinach, Szwajcarii, Słowacji i USA.

"The other side" Tareka Assama, fot. Rolf K. Wegst

6 LIPCA 2022 (środa)

15.00 | Sala widowiskowa CKiR, pl. Staromłyński 5, Lądek-Zdrój

„John Neumeier w moich wspomnieniach” – Spotkanie autorskie Sławomira Pietrasa

John Neumeier urodził się w 1939 r. w Stanach Zjednoczonych, w polsko-niemieckiej rodzinie. W 1961 r. uzyskał licencjat w dziedzinie literatury angielskiej i studiów teatralnych na Marquette University. Tam też stworzył pierwsze prace choreograficzne. W latach 1960-1962 tańczył w Sybil Shearer Company. W 1963 r. rozpoczął pracę jako tancerz i choreograf w Stuttgarter Ballett.
Od 1973 r. związany jest z Hamburg Ballett, początkowo jako dyrektor artystyczny i naczelny choreograf. Za jego sprawą, od 1975 r., na koniec każdego sezonu organizowane są Hamburskie Dni Baletu. W 2011 r. stworzył Narodowy Balet Młodzieżowy (Bundesjugendballett) z siedzibą w Hamburgu. John Neumeier jest jego dyrektorem i opiekunem artystycznym.

19.00 | Sala widowiskowa CKiR, pl. Staromłyński 5, Lądek-Zdrój

„Krzysztof Pastor – tancerz i choreograf” – Spotkanie autorskie Sławomira Pietrasa

Krzysztof Pastor – tancerz, choreograf i inscenizator. Tańczył m.in. w Polskim Teatrze Tańca Conrada Drzewieckiego, łódzkim Teatrze Wielkim, w Le Ballet de l’Opéra de Lyon i holendrskim Het Nationale Ballet. Współpracował ze Scottish Ballet, Królewskim Baletem Szwedzkim, Baletem Bolszoj, Washington Ballet, Baletem Opery Drezdeńskiej, Baletem Izraelskim, Królewskim Baletem Flamandzkim, Narodowym Baletem Łotwy, Donau Ballet, Państwowym Baletem w Ankarze, Australian Ballet, West Australian Ballet i Royal New Zealand Ballet. W latach 2011 – 2020 był dyrektorem artystycznym baletu Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie. W 2009 r. w został dyrektorem nowopowstałego Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

20.30 | Scena Główna – Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Program „Scena Debiutów”

Wieczór w dwóch częściach:

Część I
Prezentacje nagrodzonych przez Międzynarodowy Festiwal Tańca im. Olgi Sawickiej w Lądku-Zdroju, laureatów XI Konkursu Choreograficznego im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu:

  • Etiuda taneczna „Mantra” Szkoła Tańca Coco Dance Center– chorografia Andrzej Rolski i Patrycja Trzynoga
  • Wariacja Giselle z baletu „Giselle”, wariacja Aurory z baletu „Śpiąca Królewna”, choreografia współczesna
    „Call Box” w wykonaniu Miho Okamury – uczestniczki Międzynarodowego Konkursu Baletowego w Helsinkach 
  • Etiuda taneczna „Dziwny jest ten świat” Zespołu Quest – choreografia Artur Żymełka.

Cześć II
Spektakl „W środku niczego” – balet inspirowany książką genialnego fizyka Stephena Hawkinga „Wszechświat w skorupce orzecha”

Choreografia i reżyseria: Artur Żymełka
Tańczą: uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu
Muzyka: Tangerine Dream, Johann Sebastian Bach, Art of Noise, Przemysław Rudź

Człowiek od wieków badał przyrodę i tworzył sztukę. Patrzył w niebo szukając odpowiedzi na temat pochodzenia i przyczyny wszystkiego, zaś tańcem wyrażał swoje pragnienia, potrzeby, emocje. Czym bardziej się rozwijał, tym większa była jego ciekawość. Wymyślił szkło powiększające i odsłaniał coraz bardziej złożone struktury mikro i makro świata. Badał zależność czasu i przestrzeni i stworzył teorię strun. Zadawał natarczywie pytania o Źródło. Czy kryje je czarna dziura? Co znajduje się w jej głębi, co poza nią? Dostrzegł fraktalność budowy wszechświata. Dostrzegł jedność fizyki i tańca – nieustanną grę materii i ducha, grę świadomości. Spektakl inspirowany jest książką astrofizyka Stephena Hawkinga, badacza czarnych dziur i grawitacji kwantowej. Spektakl nie stawia pytań, nie udziela odpowiedzi. Daje możliwość nieograniczonego fantazjowania na temat kreacji Uniwersum oraz jego cząstki – człowieka.

Spektakl przygotowany z okazji 75-lecia Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im L. Różyckiego w Bytomiu.

7 LIPCA 2022 (czwartek)

20.30 | Nowe przestrzenie – Park Zdrojowy im. Jana Pawła II, Lądek-Zdrój

Prezentacja pracy – Laboratoria Taniec i niepełnosprawność

Wieczór kończący laboratoria organizowane w ramach 4. edycji projektu Taniec i niepełnosprawność: przekraczanie granic.

Tematem przewodnim w tym roku były zagadnienia: regeneracja, troska, ukojenie i równowaga. Grupa uczestników pracowała pod kierunkiem Tatiany Cholewy i Alicji Czyczel. Projekt skierowany jest do artystów z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności – tancerzy, twórców tańca oraz choreografów. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

21.30 | Scena główna – Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Spektakl „Panem et Concerto”

Choreografia: Joshua Legge
Tańczą: Aleksandra Gryś, Martyna Szablewska, Karolina Urbaniak, Paweł Kurpiel, Joshua Legge, Koki Tachibana
Muzyka: Antonio Vivaldi
Tekst: Tomasz Pawlęga
Recytacja: Krzysztof Pilch

Dwudziestowieczne katastrofy totalitaryzmów niczego nas nie nauczyły. Żyjemy ciągle w świecie kłamstwa, absurdu i okrucieństwa, na które najprostszą reakcją jest brak reakcji. Kreślona strachem apatia ogranicza naszą uwagę do własnego, wąskiego podwórka. Nie reagujemy na horrory współczesności, ale przede wszystkim nie reagujemy na działania kreatorów tych koszmarów i naszej apatii. Rządzący dzisiejszym światem wciąż oferują nam to samo, czym karmiono nas sto lat temu, są przekonani, że wystarczą nam jedynie „chleb i igrzyska”.

W spektaklu tańczą tancerze Teatru Wielkiego w Łodzi.

Autor choreografii o utworze: Dwudziestowieczne katastrofy totalitaryzmów niczego nas nie nauczyły. Żyjemy ciągle w świecie kłamstwa, absurdu i okrucieństwa, na które najprostszą reakcją jest brak reakcji. Kreślona strachem apatia ogranicza naszą uwagę do własnego, wąskiego podwórka. Nie reagujemy na horrory współczesności, ale przede wszystkim nie reagujemy na działania kreatorów tych koszmarów i naszej apatii. Rządzący dzisiejszym światem wciąż oferują nam to samo, czym karmiono nas sto lat temu, są przekonani, że wystarczą nam jedynie „chleb i igrzyska”.

22.30 | Scena główna – Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

„Krzesany”

Jesienią 1994 r. Henryk Konwiński przedstawił w Operze Śląskiej balet „Ad montes – balety tatrzańskie”. Spektakl zamykał taniec „Krzesany” z fragmentem „Siwej mgły”. W czerwcu 2016 r. Konwiński zaprezentował obie pełne choreografie w Teatrze Wielkim w Łodzi, wówczas, zestawione ze „Świętem wiosny” Strawińskiego przygotowanym przez Marthę Graham, nagrodzone zostały „Złotą Maską”.

Na festiwalu w Lądku-Zdroju zobaczymy choreografie „Krzesany” autorstwa wybitnego Honorowego Obywatela Lądka-Zdroju, Henryka Konwińskiego.

„Krzesany” jest metaforą budzącej się do życia natury. Znikają jednolite kostiumy, pojawią się dziewczyny i chłopaki. Dźwięki pierwszych fraz „Krzesanego” są jak nabrzmiała zimowymi lodami ziemia, pulsująca w oczekiwaniu na ich pęknięcie, erupcję wiosny, której wigor wzrasta za każdym „krzesaniem” aż do nieuniknionej eksplozji, potęgowanej muzyką Wojciecha Kilara. Drapieżna, chtoniczna liryka w pulsowaniu ekstazy wytryskującej burzą i pierwszym wiosennym deszczem.

Etiuda baletowa "Krzesany", źródło fot. Opera Śląska

Henryk Konwiński jest zaliczany do wąskiego grona najbardziej znanych i cenionych tancerzy, choreografów i reżyserów polskich. Jest krajowym rekordzistą w ilości przygotowanych opracowań choreograficznych i wyreżyserowanych przedstawień operowych i operetkowych. Bogaty dorobek choreograficzny Konwińskiego obejmuje niemal wszystkie pozycje baletu klasycznego m.in. „Jezioro łabędzie”, „Coppelia”, „Don Kichot”, „Dziadek do orzechów”, „Romeo i Julia” oraz wiele opracowań do muzyki współczesnej realizowanych na wszystkich bez wyjątku krajowych scenach muzycznych.

8 LIPCA 2022 (piątek)

22.00 | Scena Główna – Amfiteatr ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Spektakl „Pictures of Poland”

Reżyseria i choreografia: Artur Żymełka
Scenografia: Piotr Tetlak
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Wizualizacje: Jakub Psuja
Reżyseria świateł: Dominik Ksol
Kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
Asystent choreografa: Anna Kmiecik-Sokalla
Pedagodzy baletu: Lucyna Popławska, Kazimierz Cieśla
Inspektor baletu: Ewa Czampiel

Muzyczną podstawę spektaklu tworzy album „Poland” grupy Tangerine Dream. Album jest zapisem legendarnego koncertu na warszawskim Torwarze w grudniu 1983 r., będącego artystycznym i politycznym wydarzeniem z czasów Żelaznej Kurtyny.

Spektakl „Pictures of Poland” jest choreograficzno-plastycznym przekazem o polskiej kulturze i wartościach. Syntetyzuje wydarzenia polityczne, społeczne oraz kulturowe z cechami i pojęciami, kojarzonymi w świecie jako „Polska”, „polskie”.

Artur Żymełka – absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu i Konserwatorium w Sankt Petersburgu, laureat Międzynarodowych Konkursów Choreograficznych w Baku i Stuttgarcie. W latach 1991-1995 był dyrektorem baletu Opery na Zamku w Szczecinie. Od 1996 r. pracował jako tancerz w teatrach w Niemczech (w Erfurcie, Berlinie, Kilonii), w 2002 r. został choreografem w Opernhaus w Erfurcie. Gościnnie jako choreograf i pedagog współpracował z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Wrocławską, Theatre de l’Espace de Pierre Cardin w Paryżu. Od wielu lat współpracuje z Międzynarodowym Festiwalem Tańca im. O. Sawickiej, dla którego zrealizował m.in. „Sól ziemi czarnej”, „Dom Bernardy Alba” czy „Makbeta”.

9 lipca 2022 (sobota)

16.00 | Scena Główna – Amfiteatr ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Koncert „Dzieci Dzieciom”

Podsumowanie warsztatów tanecznych dla dzieci.

20.00 | Scena Główna – Amfiteatr ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Koncert Finałowy „Lądek – Miasto Tancerzy”

Koncert prezentujący efekty warsztatów tanecznych. Trwają 3-4 godziny wielkie święto tańca w Lądku-Zdroju.

2-8 lipca / otwarte warsztaty
Park Zdrojowy im. Jana Pawła II, Lądek-Zdrój

9.00 – 9.45 STRETCHING z Anią Kwitniewską
18.30 – 19.45 JOGA z Piotrem Bryją

2-9 lipca – warsztaty choreograficzne dla laureatów XII Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego w Bytomiu z prezentacją efektów pracy powarsztatowej w ramach Koncertu Finałowego w dniu 9 lipca 2022.

Organizatorzy:
Stowarzyszenie Kultura u Źródeł, Centrum Kultury i Rekreacji w Lądku-Zdroju,
57-540 Lądek-Zdrój, pl. Staromłyński 5, tel. +48 74 8146 562, ckir@ladek.pl

Współorganizatorzy:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu, Polsko Gruziński Festiwal Kultury

OKiS_logo_pion_RGB_male
polsko_gruzinski_FK

Dofinansowano ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

MKiDN_kolor_500px

Gminy Lądek-Zdrój, Gminy Stronie Śląskie, Centrum Edukacji, Turystyki i Kultury w Stroniu Śląskim, Powiatu Kłodzkiego

Gmina Lądek-Zdrój - logo

Projekt współfinansowany z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego

logotyp-umwd_nowy (1)

Wydarzenie objęli Patronatem Honorowym:
Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego

marszalek_patronat

Davit Gabaidze – Przewodniczący Najwyższej Rady Autonomicznej Republiki Adżarii

Zurab Beridze – Ambasador Gruzji w Rzeczpospolitej Polskiej

ambasada_gruzji

Partnerzy i sponsorzy:

Opieka medialna: