PROGRAM 26. MFT IM. OLGI SAWICKIEJ
6-13 lipca 2024
Lądek-Zdrój – Stronie Śląskie

6 LIPCA (SOBOTA)

19.00 – Ogród CK „Kalina”****, ul. Parkowa 25, Lądek-Zdrój

Wystawa fotograficzna „Festiwalowe Retrospekcje” – wernisaż

Autorzy: Radosław Pietraga, Krzysztof Szczepański

Wystawa fotografii dokumentalnej i artystycznej prezentującej arkana przebiegu MFT 2023. Wystawy lądeckich fotografików towarzyszą festiwalowi od 2015 r. i cieszą się niezmiennym uznaniem.

7 LIPCA (NIEDZIELA)

20.00 – Wodna Scena, Zalew Stara Morawa (Stronie Śląskie)

Etiudy taneczne – Polski Balet Narodowy Junior

„The end of all our exploring”
Choreografia: Gianni Melfi
Muzyka: Max Richter
Tańczą: Weronika Gałązka, Maciej Duda

„Srebrne Jezioro”
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Kurt Weill (Es ist keine Spur z Der Silbersee)
Tańczą: Paweł Dobrzyński, Mikołaj Spiżewski

Srebrne Jezioro, fot. Ewa Krasucka

20.15 – Wodna Scena, Zalew Stara Morawa (Stronie Śląskie)

Spektakl taneczny „Kropla”
Choreografia: Anna Beker
Zespół taneczny Flexi  Fusion Dance Group

Spektakl „Kropla” to metaforyczna opowieść o kobiecie, porównywanej do kropli wody. Z pozoru to mała i słaba istota, która w rzeczywistości włada wielką potęgą. Może nawilżyć ziemię dając życie, lub może zniszczyć z nieubłaganą siłą. Czyż nie mówimy często o kropli drążącej skałę?

Anna Beker – Absolwentka pedagogiki baletowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, stypendystka Stage de Dance Group de Huit St Cyprien. Obecnie wykładowca tańca współczesnego i jazzowego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, założycielka szkoły Jazz Dance Studio w Poznaniu oraz zespołu Flexi Fusion Dance Group. Choreografka spektakli teatralnych, musicali oraz programów TV. Jurorka Korean International Contemporary Dance Competition. Pedagog tańca w szkołach baletowych w Polsce, Danii i Niemczech.

Flexi Fusion Dance Group – zespół taneczny założony w 2010 r. przez Annę Beker w Poznaniu. Zespół pokazuje swoje spektakle w Polsce, reprezentuje kraj na międzynarodowych festiwalach m.in. w Korei Południowej, Wielkiej Brytanii. Choreografie oparte są przede wszystkim na tańcu współczesnym i jazzowym. Bardzo często inspiracją spektakli jest polski folklor. Zespół jest laureatem wielu nagród m.in. Grand Prix podczas Międzynarodowego Konkursu Sztuki Baletowej w Elblągu 2017, pierwszej nagrody podczas Ogólnopolskiego Konkursu Teatrów Tańca 2019, pierwszej nagrody oraz nagrody specjalnej podczas Międzynarodowych Konfrontacji Baletowych w Kołobrzegu 2023.

8 LIPCA (PONIEDZIAŁEK)

15.30 – Park Jana Pawła II, Scena pod dębem

Taneczny spektakl familijny „Flamaña”

Reżyseria i choreografia: Anna Janczarek, Magdalena Faszcza
Opieka artystyczna: Katarzyna Grabińska
Tańczą: Anna Janczarek, Magdalena Faszcza

„Za rzekami, za jeziorami, ukryta przed młodymi ludźmi mieszkała tancerka, która kochała Flamenco. Pewnego dnia do jej tanecznej komnaty wpadła mała, niesforna dziewuszka. Aña, bo tak na nią wołali, za nic miała sztywne ramy klasycznego ruchu. Chciała skakać, wygłupiać się i tańczyć lekko i radośnie, ale wciąż nie mogła oderwać wzroku od pięknych, błyszczących i w dodatku czerwonych pantofelków…. Czy udało się połączyć oba światy wspólną zabawą? Sprawdźcie sami. „Flamaña” – to taneczna opowieść o zderzaniu się pokoleń – szalonej, nieokiełznanej młodości z dojrzałością, która z kolei straciła już swoją spontaniczność. To opowieść o tym jak te dwie wartości mogą nawiązywać dialog, przenikać się i wzbogacać, o roli tradycji, o zmianach, które wszyscy przechodzimy, a wszystko to w zabawnej formie, łączącej taniec współczesny i flamenco.

Anna Janczarek – tancerka Olsztyńskiego Teatru Tańca, instruktor i choreograf w Pracowni Tańca Współczesnego Pryzmat. Z wykształcenia pedagog i animator kultury. Występowała w spektaklach m.in. Katarzyny Grabińskiej, Antonelli Boccadamy, Anny Rubiroli, Gosi Mielech, Anny Krysiak. Zdobyła wyróżnienie w konkursie choreograficznym „My Dance 2022” za choreografię „Za Kurtyną”. Współpracowała z reżyserami Agnieszką Kołodyńską-Iglesias oraz Tomaszem Czaplarskim.

Magdalena Faszcza – założycielka Studia Animacji Ruchowej „Rytm”, instruktor i choreograf w Pałacu Modzieży w Olsztynie. Zajmuje się głównie tańcem flamenco, który studiowała m.in. na kursach mistrzowskich w Andaluzji u Andresa Peñy, Manuela Liñana, Mercedes Ruiz, Marco Floresa. Tańczyła w „Zarzuela”, największej produkcji polsko-hiszpańskiej wystawianej przez Operę Wrocławską. Występowała w „Carmen Concierto”, „Ogrody Hiszpanii”, „Bolero” Ravela czy projekcie „Tablao Flamenco”.

17.30 – Basen termalny Zdroju Wojciech, pl. Mariański 13, Lądek-Zdrój

„Tańczący z książkami, czyli włamujemy się do skarbca Rzeczpospolitej”

Z cyklu Historia podwodna – rozmowa z dr. Tomaszem Makowskim, dyrektorem Biblioteki Narodowej

Cezary Łasiczka – dziennikarz Radia TOK FM. Laureat nagrody „Popularyzator Nauki” (2010), organizowanej przez Polską Agencję Prasową oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Rok później, od Polskiej Izby Książki otrzymał nagrodę „PIK-owy Laur” za promowanie książek i czytelnictwa w mediach elektronicznych. W listopadzie 2013 roku znalazł się pośród finalistów Konkursu Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. W roku 2015 otrzymał wyróżnienie specjalne Prezesa Izby Architektów RP za cykl audycji radiowych poruszających temat roli architekta w kreowaniu przestrzeni.

Dr Tomasz Makowski – dyrektor Biblioteki Narodowej, Przewodniczy Krajowej Radzie Bibliotecznej, Radzie ds. Narodowego Zasobu Bibliotecznego i Radzie Naukowej Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu, współprzewodniczący Międzyrządowej Podkomisji Polsko-Ukraińskiej ds. Bibliotecznych, wiceprzewodniczący Polskiego Komitetu Programu UNESCO „Pamięć Świata”. Członek kapituł nagród im. Kazimierza Moczarskiego i Jerzego Giedroycia. Jest członkiem the Association internationale de bibliophilie i Federacji FIDES. Rękopisoznawca i historyk bibliotek. Autor czterech książek i kilkunastu artykułów naukowych na tematy biblioteczne.

21.30 – Park Jana Pawła II, Scena pod dębem

Koncert muzyczno-taneczny „Flamenco – emocjonalne oblicza rytmu”

Wieczór zorganizowany przez Studio Animacji Ruchowej „Rytm” Magdaleny Faszczy, które od 2005 r. przeprowadziło blisko 100 koncertów i eventów o tematyce flamenco, współpracując z najlepszymi artystami z Polski i Hiszpanii. Na wieczór złożą się 2 bloki muzyczne wypełnione muzyką gitarową, oryginalnym, andaluzyjskim śpiewem i żywiołowym, precyzyjnym rytmicznie tańcem. Emocji dostarczy polsko-hiszpańskie trio doświadczonych artystów flamenco, które nikogo nie pozostawi obojętnym.

9 LIPCA (WTOREK)

19.00 – Inkubator Przedsiębiorczości, Kolejowa 6, Lądek-Zdrój

Projekcja filmu dokumentalnego „Pastor. Cztery akty” i spotkanie z Krzysztofem Pastorem – dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego

Krzysztof Pastor − dyrektor Polskiego Baletu Narodowego. Tancerz, choreograf i inscenizator. Absolwent Gdańskiej Szkoły Baletowej. Tańczył w Polskim Teatrze Tańca Conrada Drzewieckiego. W 1979 r. przeniósł się do łódzkiego Teatru Wielkiego. W 1983 roku został solistą Le Ballet de l’Opéra de Lyon we Francji. W latach 1985-95 występował z kolei w Het Nationale Ballet. Współpracował m.in. ze Scottish Ballet, Królewskim Baletem Szwedzkim, Baletem Bolszoj, Washington Ballet, Baletem Opery Drezdeńskiej, Baletem Izraelskim, Królewskim Baletem Flamandzkim, Narodowym Baletem Litwy, Narodowym Baletem Łotwy, Donau Ballet, Państwowym Baletem w Ankarze, Australian Ballet, West Australian Ballet i Royal New Zealand Ballet. Pierwszą choreografię stworzył w 1986 r. na Międzynarodową Galę Baletową w Łodzi. W 2009 r. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zrealizował balet Tristan. Po tym wydarzeniu dyrekcja TW-ON zaproponowała mu objęcie kierownictwa warszawskiego baletu z założeniem nadania zespołowi samodzielności artystycznej i podniesienia go do rangi Polskiego Baletu Narodowego. Od 2011 r. był dyrektorem artystycznym baletu Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie. Krzysztof Pastor jest także laureatem nagród specjalnych polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Związku Artystów Scen Polskich (Terpsychora) oraz ZAiKS-u. Został również odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” i Honorową Złotą Gwiazdą Ministerstwa Kultury Republiki Litewskiej. W 2017 roku otrzymał tytuł „Wybitnego Polaka” od Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

21.30 – Scena Główna, Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Spectrum / Blind Words / Take Me With You
Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu

I część
Spectrum
„First Run”, chor. Sergio Chinnici
„Folie à Deux”, chor. Lucia Andres Garbas
„Dreamscape”, chor. Manuel Sanchez Cirbian
„Osobny”, chor. Anna Gumna

Spectrum, fot. M. Zakrzewski
Blind words, fot. M.Zakrzewski

„Blind Words”, chor. Martynas Rimeikis

II część
„Take Me With You”
chor. Robert Bondara

Take me with you, fot. M. Zakrzewski

Emocje debiutu i pewność doświadczenia. Nieokiełznana energia młodości i radość tworzenia bez względu na pokoleniową przynależność. Balet Teatru Wielkiego przedstawia wieczór chorograficznych olśnień. Wspólnym mianownikiem spektaklu jest przede wszystkim zachwyt tańcem oraz intensywność i różnorodność napięć, które powstają przy przekładaniu słów i myśli na język ruchu.

Siedem choreografii – zapis twórczych inspiracji i poszukiwań. Wśród nich dwie prace uznanych twórców – Roberta Bondary i Martynasa Rimeikisa – przyjęte niezwykle entuzjastycznie przez publiczność i recenzentów. „Take me with you” Bondary trafiło ostatnio do repertuaru nowojorskiego Dance Theatre of Harlem. Martynas Rimeikis jest dyrektorem artystycznym Litewskiego Baletu Narodowego. Obaj artyści to wychowankowie Krzysztofa Pastora. Pozostali twórcy wieczoru na co dzień są tancerzami Baletu Teatru Wielkiego, którzy w ramach projektu „Spectrum” zrealizowali swoje pomysły na choreografię i oczarowali nie tylko poznańską publiczność.
Zapraszamy na spotkanie z tańcem najwyższej próby. Dajmy się olśnić.

Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu to jeden z wiodących zespołów baletowych w Polsce, szczycący się ponadstuletnią historią. Przez lata zespół współpracował z czołowymi polskimi twórcami. Przygotował między innymi prapremierowe wykonanie baletu „Harnasie” do muzyki Karola Szymanowskiego (1938). Jednym z najważniejszych polskich twórców związanych z poznańskim zespołem był Conrad Drzewiecki, wybitny choreograf i reformator tańca, który wprowadził na polskie sceny najnowocześniejsze trendy baletowe swoich czasów. W XXI Balet Teatru Wielkiego coraz częściej wykonuje choreografie wybitnych twórców spoza kraju, m.in. Edwarda Cluga, Alexandra Ekmana, Itzka Galli, Jacka Przybyłowicza czy ostatnio wybitnego duetu choreograficznego Sol León & Paul Lightfoot. W repertuarze Baletu Teatru Wielkiego są między innymi tak ważne dzieła, jak „Serenade” Balanchina czy „Die Schopfung” Uve Scholtza.

Główną ideą poznańskiego zespołu jest szczególna dbałość o każdy spektakl oraz balans między repertuarem klasycznym i repertuarem współczesnym, akcentującym nowoczesne formy ruchu. Ważnym aspektem działalności zespołu jest również rozwój i edukacja publiczności. Stąd odbywający się raz w roku festiwal „Przedwiośnie baletowe”, który prezentuje wiodące trendy współczesnego tańca.

10 LIPCA (ŚRODA)

20.00 – Scena Główna, Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Scena Debiutów:

Zobaczymy etiudy przygotowane przez laureatów XIII Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu oraz spektakl „Dziewczynka z zapałkami” w wykonaniu uczniów Akademii Sztuki Baletowej „Balerina” z Żarek w choreografii Łukasza Zasika.

21.15 – Scena Główna, Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Etiudy taneczne – Polski Balet Narodowy Junior

„Journey within”
Choreografia: Valentino Zucchetti
Muzyka: Juliusz Zarębski
Tańczą: Weronika Gałązka, Kamila Lechowska, Cezary Szlachta, Roberto Olivieri, Paweł Dobrzyński, Mikołaj Spiżewski

Juvenalia, fot. Ewa Krasucka

„Juvenalia”
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: John Adams
Tańczą: Weronika Gałązka, Kamila Lechowska, Łucja Ulbrych, Maria Grzymała, Julia Skubis, Paweł Dobrzyński, Mikołaj Spiżewski, Maciej Duda, Cezary Szlachta, Roberto Olivieri

Grupa Polski Balet Narodowy Junior powstała we wrześniu 2023 r. z inicjatywy Krzysztofa Pastora. Jest to młodzieżowy zespół złożony z 10-ciorga świeżych absolwentów szkół baletowych. Projekt został sfinansowany dzięki dotacji celowej MKiDN.

11 LIPCA (CZWARTEK)

19.00 -Arboretum, ul. Moniuszki, Lądek-Zdrój

„Tańczące rośliny i inne cudaki. Fascynujący świat flory”

Cezary Łasiczka rozmawia z prof. dr. hab. Krzysztofem Spalikiem, dziekanem Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego

Od najdawniejszych czasów wykonywano obrzędowe tańce mające spowodować urodzaj roślin. Czasami okładano nimi po nogach tancerzy zachęcając ich do większego wysiłku. Poznaj niesamowity świat roślin od wieków związanych z tańcem.

Prof. Krzysztof Spalik – dziekan Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz przewodniczący Rady Naukowej Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych. Przewodniczy Komitetowi Biologii Środowiskowej i Ewolucyjnej PAN. Wielokrotnie zasiadał w panelach eksperckich Narodowego Centrum Nauki (NZ8), MNiSW oraz MEN. Od lat bierze udział w badaniach edukacyjnych, współpracując m.in. z Instytutem Badań Edukacyjnych, który prowadzi krajową edycję międzynarodowych badań PISA OECD. Jestem także ekspertem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Autor szeregu publikacji naukowych w pismach specjalistycznych.

Makbet, fot. Krzysztof Bieliński

21.30 – Scena Główna, Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Spektakl „Makbet”
Balet Opery Śląskiej w Bytomiu.
Choreografia i reżyseria: Monika Myśliwiec
Muzyka: Giuseppe Verdi

„Makbet” to polska prapremiera baletowa zrealizowana z rozmachem, która zaskakuje niezapomnianymi efektami wizualnymi i dźwiękowymi. Najnowszy spektakl baletowy Opery Śląskiej w Bytomiu interpretuje siedemnastowieczną tragedię przez pryzmat tego, co we współczesnej twórczości teatralnej jest najbardziej aktualne i pociągające. Widowisko zachwyci miłośników baletu klasycznego, dzięki złożonym choreograficznie scenom zespołowym, duetom i solowym popisom tancerzy.

12 LIPCA (PIĄTEK)

19.00 – Zdrój „Wojciech” , pl. Mariański 13, Lądek-Zdrój

Wieczór autorski Sławomira Pietrasa poświęcony Wacławowi Niżyńskiemu

 

Sławomir Pietras – jedna z najznamienitszych postaci polskiej opery XX w., dyrektor największych teatrów operowych Polski, propagator muzyki i baletu, a wreszcie jeden z pomysłodawców Międzynarodowego Festiwalu Tańca w Lądku-Zdroju. Sławomir Pietras należy również do grona Mistrzów Mowy Polskiej, którego wieczory autorskie dotyczące wielkich osobowości sztuki tańca są nieodzownym elementem programu MFT.

20.30 – Inne Przestrzenie – Park Zdrojowy im. Jana Pawła II, pl. Mariański, Lądek-Zdrój

Etiuda taneczna „Insufficient”
Choreografia: Gjergj Prevazi
Tańczą uczestnicy warsztatów choreograficznych – laureaci XIII Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego uczniów szkół baletowych w Bytomiu.

21.30 – Scena Główna, Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Spektakl „Elektra” – Tanz Harz (Niemcy)
Choreografia: Tarek Assam
Muzyka: Patrick Schimanski
Tańczą: Aurora Falsetti, Ting-En Chiang, Caterina Cerolini, Marianna Pavento, Alessia Ricci, Masami Fukushima, Cristian Colatriano, Michele Carnimeo, Daniel Moret-Chanza, Lukas Ziegele.

Elektra, fot. Rolf K.Wegst

„Elektra” to nowa wersja greckiego mitu o Elektrze, opowieści o sprawcy i ofierze, przedstawionego w wyrazistych obrazach tanecznych. Po wojnie trojańskiej córka króla, ogarnięta żalem i złością, zostaje podwójną morderczynią. Wspierane wideo sceny taneczne ukazują starożytny i równie nowoczesny wszechświat w rytm archaiczno-mistycznej muzyki Patricka Schimanskiego. Widz w naturalny sposób staje przed pytaniami o poczucie winy, zemstę i traumę, która przetrwała przez czas.

Tarek Assam studiował taniec sceniczny na Uniwersytecie Muzycznym w Kolonii, który ukończył w 1985 roku. Jego kariera taneczna zaprowadziła go do Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie w latach 1985–1995 jako solista tańczył m.in. w Hessisches Staatstheater Wiesbaden i Stadttheater Pforzheim. W 1990 roku stworzył choreografię do swoich pierwszych dzieł. Karierę jako reżyser baletu rozpoczął w Teatrze Harz w Halberstadt/Quedlinburg, gdzie pracował w latach 1995 – 2003. W latach 2002 – 2022 był dyrektorem baletu Teatru Miejskiego w Giessen. Od 2022 r. Tarek Assam ponownie związał się Harz Teather.

Harz Theater – Teatr w Halberstadt ma tradycję sięgającą XVI w., a regularne występy jego podróżujących zespołów aktorskich są udokumentowane od XVIII w. W 1945 roku, w Quedlinburgu powstał teatr miejski jako teatr trzyczęściowy i przeniósł się do dzisiejszej siedziby w Marschlinger Hof. Teatr muzyczny został zlikwidowany w 1964 r., a w 1984 r. budynek musiał zostać całkowicie zamknięty ze względu na jego zły stan. Mieszkańcy Quedlinburga doprowadzili do jego ponownego otwarcia w 1997 r. Dzisiejszy Harz Theater to teatr ze stałymi zespołami teatru dramatycznego, tańca i teatru muzycznego, w skład którego wchodzi także Orkiestra Symfoniczna Harz. Co roku w stałych siedzibach Teatru Harz w Quedlinburgu i Halberstadt oraz w miejscach gościnnych wystawianych jest prawie 500 przedstawień Harz Theater: opery, operetki, musicale, sztuki klasyczne i współczesne, przedstawienia baletu klasycznego i tańca współczesnego.

13 LIPCA (SOBOTA)

16.00 – Scena Główna – Amfiteatr, ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Koncert „Dzieci Dzieciom”
Podsumowanie warsztatów tanecznych dla dzieci.

20.00 – Scena Główna, Amfiteatr ul. Orla 7, Lądek-Zdrój

Koncert Finałowy „Lądek – Miasto Tancerzy”
Koncert prezentujący efekty warsztatów tanecznych. Trwające 3-4 godziny wielkie święto tańca w Lądku-Zdroju.

7-12 lipca 2024

Bezpłatne warsztaty ruchowe:

  • Joga – Piotr Bryja,
  • stretching – Anna Kwitniewska,
  • warsztaty taneczne dla seniorów – Angelika Rolska,
  • warsztaty taneczne dla osób z niepełnosprawnościami – Magdalena Jaszewska i Angelika Rolska.