Joga

Opis techniki

O stylu Hatha Joga

Hatha Joga to wywodzący się z Indii, znany od tysięcy lat, system dyscypliny i ćwiczeń fizycznych, oddechowych i umysłowych. Hatha Joga skupia się na delikatnym i łagodnym ruchu i oddechu oraz na intencji osiągnięcia zjednoczenia ciała i umysłu. Większość ćwiczeń i pozycji, zwanych asanami, poprzez skłony, skręty i wygięcia działa jak wewnętrzny masaż i regulująco na wszystkie układy ciała. Taka praca, poprzez regularną praktykę:

  • wzmacnia nasze mięśnie, witalność i gibkość,
  • pozwala pozbyć się stresu,
  • przynosi ulgę kręgosłupowi i uczy prawidłowej postawy,
  • poprawia zdolność koncentracji i pamięć,
  • pobudza oczyszczanie i wydalanie poza organizm szkodliwych substancji,
  • ćwiczenia oddechowe i opanowanie sztuki kontrolowanej relaksacji pozwolą poprawić odporność na stres i oczyścić również umysł z niepożądanych, „toksycznych” myśli i emocji.

O stylu „Vinyasa Yoga”:

Słowo „Vinyasa” znaczy mniej więcej: „ustawiać coś w specjalny sposób”. W przypadku jogi ustawiamy pozycje w określone i zaplanowane przez nauczyciela sekwencje.
W stylu Vinyasa Joga skupiamy się na dynamicznej i płynnej praktyce asan w ruchu połączonym z oddechem. Na każdych zajęciach realizujemy ważny cel Jogi, jakim jest zjednoczenie Ciała Oddechu i Umysłu poprzez ruch.

Cechy stylu:
1. Skupienie na płynności w ruchu i oddechu.
2. Zmienność i brak stałej sekwencji asan.
3. Różnorodność w sposobie prowadzenia. Czerpanie inspiracji z wielu stylów jogi i nie tylko jogi. Wykorzystywanie dobranej do praktyki muzyki.
4. Zajęcia mają różną intensywność zależnie od nauczyciela i poziomu grupy. Więc nie raz dotrzesz do granic swoich możliwości zarówno w intensywności jak i bezczynności – podczas relaksu.
5. Ruch i dynamika w praktyce jest pracą i wysiłkiem dającym wiele korzyści dla układu krążenia.
6. Świetny styl dla początkujących. W czasie lekcji jest przestrzeń na naukę asan, oddechu, medytacji i poznawanie siebie.
7. Wdzięk i gracja podobnie jak w tańcu. Vinyasa daje poczucie satysfakcji i radość z praktyki jak żaden inny styl jogi.

O stylu „Joga regeneracyjna”

Głównym celem praktyki jest uwolnienie od efektów chronicznego stresu, który może być przyczyną wielu chorób ciała i umysłu.

Joga regeneracyjna to:
1. Aktywna relaksacja. Poprzez ułożenie ciała i wsparcie pomocami stwarzamy idealne warunki, a nawet uruchamiamy odruchy prowadzące do uczucia pogłębionego rozluźnienia i odprężenia.
2. Sekwencje pozycji poruszające kręgosłup we wszystkich płaszczyznach. Poprzez zmianę ułożeń ciała i tułowia działają stymulująco na organy wewnętrzne.
3. Praktyka uwzględniająca łagodne pozycje odwrócone co pozwala odwrócić efekty oddziaływania siły ciążenia na nasz organizm.
4. Praktyka równoważąca poziom energii. Poczujesz spokój, ale nie stracisz uważności i jasności umysłu.

Każde zajęcia jogi kończą się prowadzoną sesją relaksacyjną inspirowaną stylem Yoga Nidra.

INFORMACJE O PEDAGOGU

Piotr Bryja

Nazywam się Piotr Bryja mieszkam i pracuję w Kłodzku.

Jogę praktykuję od ponad 20 lat. A od dziesięciu lat prowadzę regularne zajęcia na terenie Ziemi Kłodzkiej i okolic.
W listopadzie 2015 roku rozpoczęła się nasza przygoda z hatha jogą w Centrum Kultury i Rekreacji w Lądku-Zdrój. Po pandemicznych zawirowaniach uda nam się spotkać ponownie już w lipcu podczas tegorocznego Festiwalu Tańca.

W ciągu lat pracy jako instruktor i nauczyciel jogi zdobywałem uprawnienia, wiedzę i doświadczenia organizując i uczestnicząc w licznych warsztatach i kursach nauczycielskich różnych stylów jogi, co pozwala mi zapoznawać uczestników ze stylami:
• Hatha Jogi
• Vinyasa Yogi
• Aerial ‘Air’ Jogi
• Jogi rodzinnej i dla dzieci.

Więcej o mnie przeczytasz na stronie FB:
https://www.facebook.com/JogaPiotrBryja/
Kanale YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCPIA7A04KjcIPRs1T_tEuVQ/videos

Piotr Bryja - zajęcia z jogi na trawie, fot. A. G-B Photography

O zajęciach podczas MFT 2021

Podczas Festiwalu będziemy spotykać się codziennie od niedzieli 4 lipca do piątku 9 lipca w godzinach 18.30 – 19.45, czyli w sumie 6 dni po 75 minut każdy.
Tematycznie postanowiłem podzielić ten czas na trzy części po dwa dni każdy.
ZACHĘCAM DO UDZIAŁU WE WSZYSTKICH ZAJĘCIACH:

I część (niedziela i poniedziałek):
Hatha Joga dla każdego.
Nauka podstawowych, ważnych i wszechstronnie działających asan.
Uważna praktyka ćwiczeń jogi i dostępnych dla każdego praktyk oddechowych.

II część (wtorek, środa):
Vinyasa Yoga
Asany z którymi zapoznaliśmy się w I części połączymy w płynną, niemal taneczną 😉 sekwencję. Dynamiczna i płynna praktyka w skupieniu na połączeniu ruchu z oddechem.

III część (czwartek i piątek):
Joga regeneracyjna i medytacja
W tej części praktyka asan ma na celu regenerację i efektywny odpoczynek oraz przygotowanie do stanu wyciszenia umysłu – medytacji.
Zajęcia kończą się prowadzoną przez nauczyciela lekcją wizualizacji i relaksacji.

Dla kogo przeznaczone są zajęcia?

  • dla kobiet i mężczyzn bez ograniczeń wiekowych. Jest to możliwe dzięki indywidualnemu podejściu do każdego ćwiczącego, ale również dzięki użyciu pomocy i modyfikacji względnie trudniejszych pozycji (asan).
  • dla osób kompletnie nie znających systemu Jogi
  • dla osób po dłuższej przerwie w praktyce, pragnących wrócić do formy, oraz
  • dla doświadczonych ćwiczących, którzy pragną zweryfikować swoją wiedzę i umiejętności.

Jak się przygotować?

Aby uczestniczyć wystarczy:

  • wygodne ubranie,
  • mata do fitness lub duży gruby ręcznik kąpielowy albo karimata (jeżeli nie masz maty to na miejsce przywiozę kilkanaście mat do dyspozycji grupy)
  • pasek do jogi lub jakikolwiek miękki pasek, najlepiej o regulowanej długości. Może być również wytrzymały szalik lub szal (jeżeli nie masz paska to na miejsce przywiozę kilkanaście do dyspozycji grupy).