Martyna Maczura

INFORMACJE O PEDAGOGU

Martyna Maczura – vel MARTI z duetu Marti & Dolot by BędemŁabędem

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Od dzieciństwa zafascynowana pięknem ludzkiego ciała i zmiennością jego formy, dąży do kreowania go w przestrzeni. Od dziecka nie może usiedzieć na miejscu, ciągle gdzieś spieszy, by poznawać i doświadczać nowych rzeczy. Cały czas się rozwija i poszukuje, w różnych stylach tanecznych, przez współczesny, balet, flamenco, hip hop, czy afro. Najbardziej jednak w sercu gra jej Bachata. Swoją wiedzę, umiejętności i doświadczenie związane z tym stylem stale rozwija w kraju i za granicą. We Wrocławiu na stałe prowadzi zajęcia z Bachaty i Wstępu do Technik tańca.
Z umiłowania ciała, dla poszerzania świadomości rozwija treningi dla tancerzy skupione na metodzie Pilates, której jest nauczycielem. W każdej pracy z ciałem szuka idealnej linii, która pozwala jej uczniom utrzymywać postawę, rozwijać możliwości i tworzyć piękne detale. Miłośniczka Włoch i słońca… la dolce vita.

PILATES

Pilates / Pilates w treningu tanecznym

Zacznijmy od tego czym jest Pilates.
Pilates – jako forma treningu ciała, nazwany od twórcy metody Josepha Pilatesa, który tworząc swój zestaw ćwiczeń przedstawiał go jako „Kontrologię”. Nazwa ta wiąże się z tym, iż kontrola to jedna z 6 zasad, którymi kieruje się praca w pilatesie.

Zatem czym jest Pilates? Pilates to praca mięśni połączona z oddechem, aktywująca mięśnie centrum, mająca na celu:

  • Uelastycznienie kręgosłupa (plus pracę na jego wydłużeniu).
  • Poprawę mobilności stawów.
  • Zrównoważony rozwój mięśniowy.
  • Poprawę pełnego oddychania.

Jak często oddychasz wykonując ćwiczenia? Czy oddychasz świadomie? Czy robisz pełny wdech i wydech? Nasz mózg nie oddycha świadomie, wymusza jedynie samo zadania, a nad jego jakością już musisz zapanować samodzielnie.

  • Aktywne krążenie krwi, które poprawia odżywiania komórek i oczyszczanie.
  • Równowagę pomiędzy ciałem i umysłem.

Aby to osiągnąć w pracy opartej na metodzie pilates, kierujemy się sześcioma bazowymi zasadami:

1. Kontrola – wykonywanie ruchów w sposób niekontrolowany, często prowadzi do wytwarzania nieprawidłowych wzorców ruchowych, które w dłuższej perspektywie są dla nas szkodliwe. Dlatego tak ważne, w ćwiczeniu jest angażowanie umysłu w ruch ciała. Kontrolowany ruch zapewnia, iż generowana jest odpowiednia ilość siły mięśniowej do wykonania danego zadania. Nauka kontroli pozwala nam ją przekładać na codzienne sfery życia, a zatem również na ruch w tańcu.

2. Koncentracja – opiera się na fizycznej świadomości wyprowadzanych ruchów. Zapobiegamy dzięki temu urazom i wydłużamy stan relaksacji umysłowej po treningu. Rozwijanie świadomości fizycznej pociąga za sobą lepszą równowagę i koordynację ciała.

3. Stabilizacja – bądź Centering – w myśl pracy w pilatesie każdy ruch rozpoczyna się w centrum (core). Praca zaczyna się od mięśni głębokich, które są bazą do utrzymania dobrej postawy naszego ciała, wydłużenia kręgosłupa, otwarcia klatki piersiowej, uwolnienia szyi z nadmiaru napięcia.

4. Oddech – w metodzie, każdemu ruchowi towarzyszy świadomy i aktywny oddech. Jeden pełny wdech i wydech zwiększają pojemność płuc, polepszając dotlenienie a zatem ruch. Z wdechem wykonujemy część przygotowawczą ćwiczenia ponieważ wtedy mamy mniejszą kontrolę, natomiast pełną kontrolę uzyskujemy podczas wydechu i wtedy też wykonujemy ćwiczenie. Działając z oddechem, możemy świadomie zwiększać swoją siłę i zakres pracy.

5. Płynność i koordynacja ruchów – w metodzie Pilates – ciało harmonizuje ssię jako całość, zamiast działać partiami (nawet wtedy jak je świadomie izolujemy).

6. Precyzja – jest ona partnerem kontroli. Do wykonywania precyzyjnie określonych i ukierunkowanych ruchów tak skutecznie, jak to możliwe stawia najwyższe wymaganie po koncentracji i dyscyplinie fizycznej oraz zwiększa efektywność każdego ćwiczenia. To dostrajanie muskulatury tworzy płynne i eleganckie wzory ruchu – zarówno na macie, jak i w codziennym życiu

Mamy zasady, wiemy czym jest metoda Pilates, i teraz dlaczego jest ona tak efektywna w treningu tanecznym?
Metoda pozwala się skoncentrować na sobie i swoim ciele, by móc świadomie wykorzystywać swoje ciało w ruchu, oraz dążyć do rozwoju poprzez zwiększanie siły, elastyczności, balansu i koordynacji.

Wszystkie zasadnicze elementy, którymi kieruje się Pilates są zasadami, którymi kierować się powinien każdy tancerz. W nauce kroków, figur i ewolucji, często bardzo ciężko nam koncentrować się na tych zasadach – ćwicząc w rytm tych zasad, tworzymy mechanizm, który następnie zaczyna przekładać się na trening i naukę stricte taneczną. Wyprowadzając ruch w zestawie ćwiczeń zaczynamy od centrum naszego ciała, ale ważny jest każdy element aż po palce stóp czy dłoni, naszą głowę i jej ułożenie – dokładnie tak jak w tańcu.

Zachowanie zrównoważonego rozwoju mięśniowego pozwala uwolnić napięcia powstające podczas tańczenia w parach, oraz trenowania danych styli tanecznych. Wprowadzając metodę pilates do swojego treningu tanecznego zwiększamy świadomość ciała, a dzięki temu nasze możliwości.
Pilates polecamy również osobom nie tańczącym jako zestaw ćwiczeń poprawiający sylwetkę, i ruchomość ciała.

BACHATA SOLO

Bachata to niezwykle przyjemny i prosty taniec pochodzący z Dominikany. Potrafi być sensualna, bardzo kobieca ale i zdecydowana i szybka, dzięki temu pozwala wyzwalać emocje, takie jakimi akurat chcemy się podzielić.
Na zajęciach, tworząc choreografię nauczymy się być i delikatne, i bardziej drapieżne. Skupimy się na pracy rąk i stóp, uzupełniając je o pracę całego ciała. Będziemy pracować nad techniką, tak by każda z Was poczuła się swobodnie w wykonywanym ruchu i jego intencji. Popracujemy nad koordynacją ruchową, płynnością i lekkością w tańcu oraz pewnością siebie.

Strój na finał: jeśli będziecie mieć możliwość weźcie proszę zarówno wersję a i b:
1. DÓŁ –
Jeans (krótkie/długie) – kolor jasny i średnio jasny (nie ciemne) mogą mieć dziury, raczej nie dzwony.
2. GÓRA –
wersja a) biały top (długość rękawów dowolna raczej przy ciele);,
wersja b) czerwony top (długość rękawów dowolna raczej przy ciele).
3. OBUWIE –
obcas – cielisty lub czarny
jeśli potrzebujesz płaskie – to delikatne jazzówki, cieliste bądź czarne.
4. PASEK – biały albo czarny
5. AKCESORIA –
wersja a) czerwone długie rękawiczki,
wersja b) białe długie rękawiczki + wstążka biała i czerwona, czarne kabaretki do dekoracji więc z możliwością cięcia.

 

Related Works